poniedziałek, 6 sierpnia 2012

Leszczyńscy – rodzina zasłużona dla spraw morskich.


Ta pomorsko – wielkopolska rodzina szlachecka – pisząca przed nazwiskiem „von”, herbu Abdank – ponoć spokrewniona z królem Stanisławem Leszczyńskim – przybyła do Gdańska pod koniec lat 70 – tych dziewiętnastego wieku. Swojego majątku ziemskiego Królewskiej Dąbrówki pod Grudziądzem, jednak się nie wyzbyła. Podzielony majątek zajęło ich liczne potomstwo. W Gdańsku pozostało tylko dwóch braci – Antoni i Stanisław. I to o nich tu będzie mowa...

Stanisław – utalentowany muzyk – był popularnym w Berlinie śpiewakiem tamtejszej opery. Wraz z bratem Antonim założył firmę branży technicznej „Motor – Bayern”, zajmującą się między innymi poradnictwem okrętowym.

Dobrze prosperującą działalność firmy przerwał wybuch pierwszej wojny światowej. Obu braci powołano do wilhelmowskiej armii. Tuż po wojnie, w 1919 roku, bracia podjęli się kontynuacji swojej „działalności gospodarczej”. Założyli w Gdańsku pierwszą polską firmę żeglugową – Towarzystwo Akcyjne „Gryf” Żegluga Morska Poznań – Gdańsk – Gdynia. Kapitał firmy pochodził z gdańskich banków oraz ze wsparcia Polonii gdańskiej. Statki Towarzystwa „Gryf” pływały pod banderą Wolnego Miasta Gdańsk...

Pierwszym statkiem była motorówka „Straż” kursująca na trasie Tczew – Puck. Firma rozwijała się znakomicie o czym świadczy fakt, że już po kilku miesiącach dysponowała kolejnymi statkami. Z zachowanej korespondencji – datowanej w maju 1922 roku wynika, że Stanisław Leszczyński wystąpił do Urzędu Marynarki w Wejherowie o przerejestrowanie swoich statków „Moniki” i „Jadwigi” na „port ojczysty” w Gdyni. Jakie były kulisy tego wystąpienia, dziś trudno ustalić, jednak faktem jest, że armator ten przewidując rozwój dalszych wydarzeń z taką inicjatywą wystąpił. Działo się to na całe cztery miesiące przed decyzją Sejmu RP o budowie portu w Gdyni (23 września 1922 roku).

Również z wyprzedzeniem tej decyzji, bo już 22 mają 1922 roku bracia ogłosili inaugurację działalności pierwszego towarzystwa żeglugowego własnymi statkami na trasach Gdańsk – Sopot – Gdynia – Hel – Puck. Z anonsu prasowego wynika, że Towarzystwo eksploatowało już wtedy trzy statki: „Monikę” - na trasie Gdańsk – Sopot – Hel, jacht motorowy „Jadwiga” - obsługujący Gdańsk – Sopot – Orłowo oraz parowiec towarowo – pasażerski „Ajax” na trasie Gdynia – Sopot – Hel.

Byli więc bracia Leszczyńscy pionierami naszej żeglugi przybrzeżnej, a była to tylko jedna płaszczyzna ich działalności. Już w 1919 roku Antoni otrzymał pełnomocnictwo Rządu RP na zakup dla naszej tworzącej się floty statków handlowych oraz przejęcia okrętów wojennych od Niemców w ramach przyznanej nam kontrybucji.

Za własne pieniądze zakupili Leszczyńscy amerykański ścigacz z demobilu i po wyremontowaniu przekazali go naszej Marynarce Wojennej, jako ORP „Myśliwy”. Z dochodów firmy nabyli też dwa kutry torpedowe, które wyremontowano w Stoczni Gdańskiej, a w maju 1920 roku Antoni Leszczyński przekazał w Pucku jako dar naszej Marynarce...

Dobrze prosperującą firmę zniszczył wielki światowy kryzys.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz