Historia stoczni w Gdyni sięga roku
1922. Wprawdzie łodzie na gdyńskim brzegu budowano już wcześniej,
nawet w poprzednich wiekach, ale trudno owo ,,budownictwo okrętowe”
nazwać początkami przemysłu stoczniowego. Była to działalność,
którą dziś nazwalibyśmy chałupnictwem - ot, taka wytwórczość na własne
i najbliższych sąsiadów potrzeby.
Historycznie rzecz ujmując,
formalnoprawne zaistnienie stoczni w Gdyni nastąpiło 3 listopada
1922 roku, kiedy to u notariusza Jana Neumanna w Wejherowie zapisano
w rejestrze pod numerem 697 ,,Stocznia w Gdyni Towarzystwo z
ograniczona poręką”. Tak dosłownie brzmi paragraf 1 aktu
notarialnego. Paragraf 2 zaś jednoznacznie precyzował cel powstałej
spółki – przytaczam go w całości, gdyż wynika z niego
zakres działania powstającej stoczni: ,,Celem Towarzystwa jest
remont już istniejących i budowa nowych statków morskich
różnych wielkości nie wyłączając łodzi oraz prowadzenie
wszelkich robót, związanych z budową statków”.
Towarzystwo zakładało siedem osób, a mianowicie: ksiądz
Kamil Kontak z Gdańska, inż. Janusz Kosstuch z Gdyni, konsul Witold
Kukowski z Kolibek, prokurent Bolesław Leppert z Sopotu, kpt.
marynarki Stefan Schmidt z Gdańska, inż. Rajmund Stodolski z Gdyni,
dyr. banku dr Michał Szuca z Gdańska (zachowałem kolejność jak w
oryginalnym akcie erekcyjnym).
Jak wynikało z kolejnych zapisów,
towarzystwo zawiązywało się na czas nieograniczony, a jego kapitał
zakładowy wynosił 20 mln marek. Łącznie akt, o którym
mowa, składał się z dziesięciu paragrafów, a podpisało go
dziewięć osób – bowiem zgodnie z zapisem w par. 5 do
spółki doszedł, poza już wcześniej wymienionym, dyr.
handlowy Jan Kiniewski z wkładem 3 mln marek i Żegluga Przybrzeżna
Towarzystwa z ogr. poręką z aportem w wysokości 5 mln marek.
Pod tym paragrafem znajduje się
dopisek – uwaga, bardzo istotna w działalności spółki,
którą widocznie wcześniej przeoczono, o brzmieniu: ,,Na
każde 100000 marek przypada 1 głos”.
Towarzystwo prowadziło swoją
działalność przez cztery lata, po których upadło. W tym
czasie ograniczało się do remontów, głównie kutrów
rybackich i mniejszych statków handlowych.
Po niedługiej przerwie, z końcem
grudnia 1927 roku zawiązała się kolejna spółka akcyjna pn.
Stocznia Gdyńska. Już po roku większość jej akcji przejęła
stocznia gdańska – Danzinger Wertf, której plany wobec
naszej stoczni były jednoznaczne – zniszczyć rosnącego polskiego
konkurenta!
Gdański potentat robił wszystko, aby
gdyńską działalność stoczniową hamować i ograniczać. W tej
sytuacji naszej stoczni pozostały remonty i budowa nielicznych
małych jednostek dla potrzeb gdyńskiego portu, dla rybołówstwa
i marynarki wojennej.
Oto jak sytuację stoczni gdyńskiej
z tamtych lat charakteryzuje ówczesny komisarz rządu
Franciszek Sokół: ,,...Stocznia Gdyńska miała charakter
spółki akcyjnej, w której 75 % akcji po równej
części miały firmy przemysłu ciężkiego(...) Cały kapitał
akcyjny wynosił 4 miliony złotych i był zmobilizowany w Polsce, bo
i Stocznia Gdańska na kupno swoich akcji otrzymała fundusze z
Polski (?!) . W ciągu trzech lat Stocznia Gdyńska doszła do
zatrudnienia 500 pracowników, którzy stanowili
wspaniałą, fachową i wyspecjalizowana ekipę polską” (wszystkie
cytaty z książki ,,Brama na świat – Gdynia 1918 – 1939”).
Osobiście nie dopatruję się
powodów do zadowolenia, bowiem wybudowaliśmy w tym czasie:
- motorówkę o długości 15 m dla potrzeb Urzędu Morskiego o nazwie ,,Samarytanka” - wrzesień 1931 rok;
- dalekomorski kuter rybacki ,,Hel 111” o pojemności 30 BRT – sierpień 1932 rok, dla MIR-u w Gdyni;
- trałowiec ,,Mewa” (znak taktyczny T2) dla Marynarki Wojennej o wyporności 183 ton – październik 1935 rok;
Ciąg dalszy nastąpi...
....efekty pracy Stoczni Gdynia w 1935 r. przy przebudowie ORP "Mazur" z dwukominowego na jednokominowy można zobaczyć na stronie http://marynarkawojenna.pl
OdpowiedzUsuńOkręt został zatopiony w porcie Oksywie 1.09.1939 r.Groby niektórych marynarzy a w tym st.bosmana St.Łysaka z Sosnowca znajdują się na cmentarzu oksywskim.Dziękuję za ciekawe artykuły o stoczni.
Swietna strona rytuały miłosne bardzo wszystkim polecam.
OdpowiedzUsuń