Zakupiono go
już w czerwcu 1920 roku za 247 tys. dolarów. Statek ten zbudowano w 1869 roku w
Holandii, a więc w momencie zakupu liczył już ponad pięćdziesiąt lat. Inna
wersja mówi, że zbudowany został w stoczni angielskiej.
W momencie zakupu
nazywał się "Nest" i był trójmasztowym barkiem. Jego podstawowe dane
techniczne to:
·
długość z bukszprytem
- 85,1 m
·
długość miedzy
pionami - 64,8 m
·
szerokość - 11,4 m
·
zanurzenie - do 6,9 m
·
powierzchnia żagli -
ok. 1500 m2
·
wysokość masztów od
pokładu - 41,3m, 42 m ,27 m
·
silniki
pomocnicze 2 sztuki - 4 cylindrowe
·
dwie śruby, na
silnikach osiągał prędkość ok. 6 węzłów
·
dwa pokłady oraz trzy
ładownie,
·
załoga liczyła
10 oficerów, 25 marynarzy, miejsc dla uczniów było ok. 140.
Statek nabyto i włączono do eksploatacji w czasie gdy
szkoła morska znajdowała się w Tczewie, a jej
dyrektorem był kapitan Antoni Garnuszewski. Portem macierzystym
"Lwowa" był Gdańsk, a statek szkoląc zarówno cywili jak i oficerów marynarki, był podporządkowany Ministerstwu Spraw Wojskowych. Pierwszym komendantem "Lwowa" został kapitan
żeglugi wielkiej Tadeusz Ziółkowski. Kolejnymi jego komendantami byli: Mamert Stankiewicz i
Konstanty Maciejewicz.
"Lwów" pomimo "podeszłego wieku"
odbył kilka pełnomorskich i oceaniczną
podróż - po
Bałtyku, Morzu Śródziemnym i
Czarnym oraz przez Atlantyk do Rio de Janeiro. Zawdzięczał to między innymi
temu, że miał mocny,
stalowy kadłub.
Według inżyniera
Mieczysława Filipowicza ostatnie swe
lata
służył Marynarce
Wojennej jako
hulk. Złomowano go w Warsztatach Marynarki Wojennej na Oksywiu w 1939 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz