sobota, 6 października 2012

y/s „Lwów” był pierwszy.

Bliżej niezorientowani w temacie zwykli uważać, że naszym pierwszym szkolnym żaglowcem był – „Dar Pomorza”. Tymczasem prawda jest taka, że wyprzedził go o całe 10 lat statek żaglowy y/s "Lwów".

Zakupiono go już w czerwcu 1920 roku za 247 tys. dolarów. Statek ten zbudowano w 1869 roku w Holandii, a więc w momencie zakupu liczył już ponad pięćdziesiąt lat. Inna wersja mówi, że zbudowany został w stoczni angielskiej.
W momencie zakupu nazywał się "Nest" i był trójmasztowym barkiem. Jego podstawowe dane techniczne to:
·         długość z bukszprytem - 85,1 m
·         długość miedzy pionami - 64,8 m
·         szerokość - 11,4 m
·         zanurzenie - do 6,9 m
·         powierzchnia żagli - ok. 1500 m2
·         wysokość masztów od pokładu - 41,3m, 42 m ,27 m
·         silniki pomocnicze 2 sztuki - 4 cylindrowe
·         dwie śruby, na silnikach osiągał prędkość ok. 6 węzłów
·         dwa pokłady oraz trzy ładownie,
·         załoga liczyła 10 oficerów, 25 marynarzy, miejsc dla uczniów było ok. 140.
Statek nabyto i włączono do eksploatacji w czasie gdy szkoła morska znajdowała się w Tczewie, a jej dyrektorem był kapitan Antoni Garnuszewski. Portem macierzystym "Lwowa" był Gdańsk, a statek szkoląc zarówno cywili jak i oficerów marynarki, był podporządkowany Ministerstwu Spraw Wojskowych. Pierwszym komendantem "Lwowa" został kapitan żeglugi wielkiej Tadeusz Ziółkowski. Kolejnymi jego komendantami byli: Mamert Stankiewicz i Konstanty Maciejewicz.
"Lwów" pomimo "podeszłego wieku" odbył kilka pełnomorskich i oceaniczną podróż - po Bałtyku, Morzu Śródziemnym i Czarnym oraz przez Atlantyk do Rio de Janeiro. Zawdzięczał to między innymi temu, że miał mocny, stalowy kadłub.

Według inżyniera Mieczysława Filipowicza ostatnie swe lata Marynarce Wojennej jako hulk. Złomowano go w Warsztatach Marynarki Wojennej na Oksywiu w 1939 r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz