Przed kilkoma laty sąsiad Gdyni –
Sopot – obchodził setną rocznicę swego miejskiego istnienia. Z
tej okazji zdecydowałem się na opracowanie poniższego szkicu
historycznego, którego celem jest syntetyczne przybliżenie
niektórych wydarzeń z minionego czasu, coś w rodzaju skróconego
życiorysu. Opracowanie moje kończę na okresie po Pierwszej Wojnie
Światowej, w przekonaniu, że bliższe na pod względem historycznym
sprawy i wydarzenia są na ogół dobrze znane.
Znajdowane na tym terenie wykopaliska
świadczą, że ludzie mieszkali tu już w okresie przed
chrześcijańskim. Znajdują się tu groby skrzynkowe i popielnice
twarzowe, które archeolodzy datują na okres 650 – 400 r p.n.e.
Jakie wtedy mieszkały tu plemiona – dziś trudno o jednoznaczną
odpowiedź. Jest pewne, że Słowianie przybyli w ten rejon w okresie
wędrówki ludów – a więc w IV – VII wieku naszej ery. Nieco
później, przypuszczalnie w VII wieku na obszarze obecnego Sopotu
powstało, jedno z pierwszych na tym terenie, grodzisko.
Jego ślady przetrwały do dziś. Można
je oglądać na niewielkim wzniesieniu (19,5 m n.p.m.) nieopodal
Parku Północnego, w niewielkiej odległości od wodnego lustra
Zatoki Gdańskiej.
Później, już w okresie panowania
Książąt Pomorskich, w obecnych granicach miasta istniała osada
chłopska, świadczy o tym zapis z 1283 roku księcia Moszczuja 2,
przekazujący tę osadę na rzecz oliwskich Cystersów. Nowożytną
historię Sopotu datować można od 1714 roku, kiedy to rozważając
możliwość zlokalizowania tu portu morskiego polecono królewskiemu
geometrze C. Schirschmidtowi opracować plan zabudowy tej
miejscowości.
Parę lat później, w 1734 roku
podzielił Sopot los innych kaszubsko – pomorskich miejscowości, a
mianowicie w czasie walk o sukcesję po królu Auguście II Sasie,
spalone zostały przez wojska rosyjskie nadmorskie miejscowości
między innymi Sopot, część gdańskich przedmieść, ówczesna
Gdynia i wiele innych – od rejonu Pucka po Mierzeję Wiślaną.
Zniszczenia te miały utrudnić w tym rejonie pobyt desantu
francuskiego zdążającego z odsieczą królowi Stanisławowi
Leszczyńskiemu.
Po tym pożarze Sopot powracał do
życia bardzo powoli. Niewielka osada rybacka wegetowała, a jej byt
uzależniony był od wyników przybrzeżnych połowów i kaprysów
aury.
„Ożywienie” przyniosły dopiero
wojny napoleońskie. Wtedy to przewalające się przez Pomorze wojska
różnych nacji ponownie łupiły i ograbiały mieszkańców tej
ziemi, ale równocześnie uświadamiały im ich pomorską tożsamość
i mobilizowały do przetrwania.
Gdy wreszcie w Europie, po 1815 roku,
nastąpił określony ustaleniami Kongresu Wiedeńskiego pokój, a
Pomorze inkorporowano w skład Prus, nastąpiła dla tych ziem –
podobnie jak dla całej Europy nowa era – era dynamicznego rozwoju
kapitalizmu. Wnet pojawiły się rewolucjonizujące życie nowinki
techniczne – telegraf, maszyna parowa, kolej żelazna, żegluga
parowa itd.
Jaskółkami zwiastującymi
nowoczesność w Sopocie stały się dwie „nowinki” obydwie
pomysłu napoleońskiego lekarza J. Haffnera - a mianowicie zakład
balneologiczny (1823 rok) i pomost morski – obecne molo (1819 rok).
O przyszłości Sopotu zdecydować miał głównie zakład kąpielowo
– leczniczy, którego istnienie nadać miało tej nadmorskiej
miejscowości cechy kurortu.
Początki zakładu były skromne.
Posiadał on początkowo tylko sześć kabin kąpielowych, do których
rurociągiem doprowadzana była zimna i ciepła woda. Wodę tę
czerpano z zatoki.
Reakcja społeczna na tę „nowinkę”
była zróżnicowana. Przyjęto ją z zainteresowaniem, ale też z
drwiną. Nie mniej odtąd życie mieszkańców i przyjezdnych
kuracjuszy skupiać zaczęło się w Dolnym Sopocie, a sam zakład
balneologiczny wraz z nadmorskim pasem uzdrowiska był ciągle
modernizowany.
Równocześnie z zakładem uzyskał
Sopot codzienne, stałe połączenie komunikacyjne z Gdańskiem.
Spowodowało to dalsze ożywienie miejscowości. Wyrazem tego może
być fakt, że o ile poprzednio w Sopocie było zaledwie 23 budynki,
to niebawem – w 1844 roku – było ich już 150. Dalszy wzrost
budownictwa zapewniła uruchomiona w 1843 roku cegielnia.
Rozbudowująca się miejscowość uzyskała w 1936 roku szkołę
katolicką, a wkrótce także aptekę (1842 rok).
W tym samym 1942 roku, odnotowano fakt
modernizacji mola, które uzyskało długość 200 stóp, a szerokość
8 stóp. Molo jednakże było nadal po sezonie letnim rozbierane, a
przed czerwcem roku następnego ponownie montowane. Przy tej okazji
molo było przedłużane i modernizowane. Przed 1 wojną światową
długość tej budowli dochodził już do 315 m, a zatem było molo
tylko o około 200 metrów krótsze niż istniejące obecnie.
Ważnym wydarzeniem dla rozwoju
miejscowości było przeprowadzenie przez Sopot linii kolejowej.
Linię tę uruchomiono w 1870 roku. Zapewniła ona dogodne połączenie
z Prusami Wschodnimi, Pomorzem i Wielkopolską, a także z innymi
zaborami. Oznaczało to w praktyce zwiększony napływ turystów i
kuracjuszy, i miało istotny wpływ na dalszy rozwój miejscowości.
W połowie lat siedemdziesiątych 19
wieku Sopotem zarządzać zaczęła 20 osobowa rada gminna, którą
kierował nominowany naczelnik gminy. W tym czasie opracowano –
używając dzisiejszego nazewnictwa - „plan zagospodarowania
przestrzennego” miejscowości. Wytyczono nowe ulice, uruchomiono
wodociąg, zlokalizowano targowisko i uruchomiono gazownię (1885
roku). Już w 1872 roku uruchomiono tor wyścigów bicyklowych, a w
1897 roku kilka boisk tenisowych.
Sopot nabierał cech nowoczesnego,
europejskiego kurortu i słusznie zyskał miano „Wenecji północy”,
stał się bowiem bezsprzecznie najmodniejszym ośrodkiem kuracyjnym
nad Bałtykiem. W tej sytuacji Sopocianie świadomi roli swojej
miejscowości, wystąpili w dniu 9 sierpnia 1900 roku do rządu
pruskiego z wnioskiem o nadanie Sopotowi praw miejskich. Stosowny
dekret wydany został przez Cesarza Wilhelma 2 w dniu 8 października
1901 roku.
Nowe miasto wydarzenie to przyjęło z
entuzjazmem. Stało się ono impulsem do dalszych wysiłków.
Niebawem też przystąpiono w Górnym Sopocie, z inicjatywy
gdańskiego kapelmistrza Paula Walher – Schaffera do budowy opery
leśnej. Budowę tego unikalnego w skali europejskiej obiektu
zakończono w 1909 roku. Uroczyste otwarcie opery nastąpiło 11
sierpnia tegoż roku. Wystawiono operę romantyczną w dwóch aktach
C. Krentzera pt. „Obóz nocny w Grenadzie”. Dyrygował gdański
kapelmistrz pan Emil Schwarz.
Po I wojnie światowej Sopot włączony
został do Wolnego Miasta Gdańsk. Ze znaczących wydarzeń miało
wtedy miejsce uruchomienie Kasyna Gry (1920 rok), które rozbudowano
i zmodernizowano w latach 1922 – 23. Ale to już temat na inne
opracowanie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz