Planując lokalizacje portu, następnie
realizując jego budowę i rozbudowę zawsze uwzględnia się sprawy
infrastruktury komunikacyjnej. Tak było i nadal jest w
przypadku budowy portu w Gdyni. Sprawom tym sporo uwagi poświęcił
w „Roczniku Gdyńskim” nr 4 Bogdan Szermer w swoim artykule pt.: „Koncepcja i infrastruktura, portu gdyńskiego – zarys przemian”.
Zainteresowanych tą tematykom odsyłam więc do tego tekstu. Ja zaś
w oparciu o ten i inne teksty przytoczę tylko kilka spostrzeżeń i
uwag mogących zainteresować czytelników mojego bloga.
Otóż zasadniczy okres budowy systemu
drogowego w gdyńskim porcie to początek lat 30. ubiegłego
wieku. Według założeń, system ten obsłużyć miał sam port jak
też zapewnić komunikację Gdyni z Oksywiem. Pamiętajmy tu, że na
Oksywiu zlokalizowano dwa ważne obiekty – port wojenny i warsztaty
portowe Marynarki Wojennej.
W 1928 roku przeprowadzono linię kolejową przez Chylońskie
Łąki, przez stację PKP w Chyloni, łukiem omijając Meksyk – do
Oksywia - o czym pisałem trochę w tym miejscu . Teraz nadeszła kolej na wybudowanie połączenia drogowego.
Początkowo przeprowadzono prowizoryczne połączenie drogowe, przez
Grabówek, drogą zwaną Zakręt do Oksywia (nazwa ta pozostała do
dziś). To na pewien czas załatwiło sprawę ...
Tymczasem w samym porcie przed rokiem
1930 zbudowano tylko przedłużenie ul. Portowej (obecnie ul.
Chrzanowskiego), odcinek ul. Polskiej do Rotterdamskiej i ulice „na
molo węglowym”. Do budowy pozostałych ulic w porcie przystąpiono
dopiero w latach 1931 – 1933.
Najważniejszą ulicą dla
funkcjonowania portu była ul. Okrężna (obecnie ul. Janka
Wiśniewskiego) biegnąca od dworca Gdynia Główna, dwoma wiaduktami
do portu i dalej. Ukończono ją dopiero w 1935 roku. W rejonie
wiaduktu nr 1 ulica ta przedłużała się w ul. Polską, a od niej w
ul. Celną, co usprawniało dojazd do ul. Rotterdamskiej.
W tym czasie przystąpiono do budowy
„Portowej Górnej”, prowadzonej po nasypie i przez wiadukty nr 3
i 4. Ten odcinek ukończono w 1932 roku. Nieco wcześniej bo w 1931
roku wybudowano ulicę w tak zwanym molo rybackim (dziś to ul.
Hryniewickiego). Później na osi ul. 10 lutego, na molo południowym
wybudowano ulice na Skwerze Kościuszki. Przy Basenie Żeglarskim
pracę ukończono w 1937 roku.
W kierunku północno – zachodnim
planowano rozwój portu na paśmie: Gdynia, Rewa, Puck, Władysławowo.
Według tej koncepcji ul. Okrężną zamierzono przeprowadzić nad
kanałem portowym przez zwodzony most...
Plany te przekreśliła druga wojna
światowa.
Ach, ten zwodzony most to byłoby coś!
OdpowiedzUsuńP.s. Dziękuję za wszystkie opowieści